SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
FTR 101 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Fizyoterapinin Temelleri I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FTR 101
|
Güz
|
4
|
2
|
5
|
6
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin, fizyoterapistlik mesleğine ilişkin temel bilgileri, insan davranışı ile ilgili temel bilimsel teori ve yaklaşımları, ayrıca doğru ve etkili mesleki iletişim kurabilme becerisi kazanmaları ve palpasyonun temel ilkeleri ile üst ekstremite yüzeyel anatomi-palpasyon tekniklerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders fizyoterapi ve rehabilitasyon alanının tanımı, içeriği ve gelişimi, fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi ve uygulama alanları, yasal düzenlemeler, profesyonel uygulamalar, sağlık alanında ekip çalışması, iletişim kavramı ve iletişimi etkileyen faktörleri, mesleki iletişim becerilerini, psikolojide araştırma yöntemleri, sinir bilim ve davranış, gelişim psikolojisi, sosyal psikoloji ve genel ve bölgesel yüzeyel anatomi bilgileri, üst ekstremite doğru palpasyon tekniklerini içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | • Dersin tanıtımı Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı, mesleğin tarihçesi ve gelişimi Fizyoterapinin, fizyoterapistin tanımları, fizyoterapistlerin çalışma alanları görev ve sorumlukları | Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu (Bölüm:1 sf:3-7, Bölüm:2 sf:9-17, Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:1 sf:1-11, Bölüm:3 sf:27-32) |
2 | Dünyada ve Türkiye’de fizyoterapi: ENPHE, APTA ve WCPT’nin tanımları , Türkiye Fizyoterapistler Derneği • Psikoloji bilimi | Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm:1 sf:3-7, Bölüm:2 sf:9-17 , Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:4, sf:33-37 • Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology) |
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecinde temel iletişim stratejileri • Psikolojide araştırma yöntemleri | Fizyoterapist ve hasta iletişimi Prof. Dr. Uğur Cavlak, Bölüm:2, sf:23-33 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. |
4 | Rehabilitasyon sürecinde duygusal zeka ve iletişim *Sözlü ve sözsüz iletişim • Zihnin nörobiyolojik temelleri: beyin ve sinir sistemi | Fizyoterapist ve hasta iletişimi Prof. Dr. Uğur Cavlak, Bölüm:3-4, sf:35-60 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan. |
5 | Fizyoterapide ölçme değerlendirme yöntemleri ve tedavi modaliteleri Zihnin nörobiyolojik temelleri: duyum ve algı | Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu, Bölüm:5-11, sf:37,125 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan. |
6 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun çalışma alanlarına genel bir bakış: Ortopedik rehabilitasyon, Sporcu rehabilitasyonu, Romatolojik rehabilitasyon, Geriatrik rehabilitasyon Zihnin nörobiyolojik temelleri: bilinç ve uyku | Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm: 21, sf: 237-244, Bölüm:19, sf:215-225, Bölüm 17, sf: 189-195, Bölüm:20 sf:227-235 Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm: 11, sf:109-118, Bölüm:12, sf:119-132, Bölüm:10, sf:97-108 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan. |
7 | Fizyoterapi ve rehabilitasyonun çalışma alanlarına genel bir bakış: Kardiyak rehabilitasyon, Pulmoner rehabilitasyon, Nörolojik rehabilitasyon, Pediatrik rehabilitasyon Sağlık, stres, başa çıkmak | Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm:25-26, sf:275-290, Bölüm:18, sf: 197-213, Bölüm:22, sf:247-257 , Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:14-15, sf:143- 156, Bölüm:8-9, sf:79-96 • Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology) |
8 | Arasınav | |
9 | Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri Yaşam boyu gelişim: bebeklik ve çocukluk | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. |
10 | Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri Yaşam boyu gelişim: ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılık | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. |
11 | Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri İnsancıl ve Hümanist Teoriler | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill. |
12 | Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi. |
13 | Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi. |
14 | Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji | Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Psikopatoloji ile ilgili kısa filmler |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
10
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
4
|
64
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
15
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
15
|
15
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
24
|
24
|
Toplam |
180
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
|||||
2 | Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular. |
|||||
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir. |
|||||
4 | Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir. |
|||||
5 | Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir. |
X | ||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir. |
|||||
7 | Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir. |
X | ||||
8 | Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır. |
X | ||||
9 | Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir. |
X | ||||
10 | Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
Bölümümüz Öğrencilerinden TÜBİTAK Projesi Başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerimizden Seval Çevik'in proje yürütücüsü, İlknur Erak ve Kıvanç Vatansever'in proje ortakları
1. Sınıf Oryantasyon Etkinliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 1. Sınıf öğrencilerimizle oryantasyon etkinliğimizi gerçekleştirdik. 2. ve 3. sınıf öğrencilerimizin katılımı
Engelleri ‘Sporla’ Aştılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), ‘Sporla Engelleri Aşıyoruz’ temasıyla düzenlediği Masa Tenisi Turnuvası’nda, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Tekerlekli Sandalye Masa Tenisi sporcularını konuk etti.
'Tenis'te Gurur Veren Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Kadın Tenis Takımı, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu Tenis Süper Ligi müsabakalarında
‘Eskrim’de Çifte Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Eskrim Takımı, Ankara Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Unilig Eskrim Finalleri’ne damgasını vurdu. 3 kişiden oluşan İEÜ’lü ekip, büyük
MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık
2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.