Bizi takip edin
|
EN

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü

FTR 101 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Fizyoterapinin Temelleri I
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
FTR 101
Güz
4
2
5
6

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin, fizyoterapistlik mesleğine ilişkin temel bilgileri, insan davranışı ile ilgili temel bilimsel teori ve yaklaşımları, ayrıca doğru ve etkili mesleki iletişim kurabilme becerisi kazanmaları ve palpasyonun temel ilkeleri ile üst ekstremite yüzeyel anatomi-palpasyon tekniklerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • fizyoterapistlik mesleğinin temel kavramsal bilgilerini ve çalışma alanlarını, toplum sağlığının iyileştirilmesindeki rolünü tanımlayabilecektir.
  • fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili mevzuat ve yasal düzenlemeleri, bu alanda çalışan meslek platformlarını sayabilecektir.
  • iletişimin insan ilişkilerindeki ve sağlık alanındaki önemini tartışabilecektir.
  • hasta iletişimine ilişkin temel bilgileri tartışabilecektir.
  • davranış bilimlerine ilişkin yaklaşımları ve araştırma yöntemlerini tanımlayabilecektir.
  • duyum, algı, öğrenme ve bellek türlerini açıklayabilecektir.
  • yüzeyel anatomi ve palpasyon tekniklerinin temel prensiplerini tanımlayabilecektir.
  • üst ekstremite yüzeyel anatomi ve palpasyon tekniklerini uygulayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders fizyoterapi ve rehabilitasyon alanının tanımı, içeriği ve gelişimi, fizyoterapi ve rehabilitasyon eğitimi ve uygulama alanları, yasal düzenlemeler, profesyonel uygulamalar, sağlık alanında ekip çalışması, iletişim kavramı ve iletişimi etkileyen faktörleri, mesleki iletişim becerilerini, psikolojide araştırma yöntemleri, sinir bilim ve davranış, gelişim psikolojisi, sosyal psikoloji ve genel ve bölgesel yüzeyel anatomi bilgileri, üst ekstremite doğru palpasyon tekniklerini içerir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 • Dersin tanıtımı Fizyoterapi ve rehabilitasyonun tanımı, mesleğin tarihçesi ve gelişimi Fizyoterapinin, fizyoterapistin tanımları, fizyoterapistlerin çalışma alanları görev ve sorumlukları Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu (Bölüm:1 sf:3-7, Bölüm:2 sf:9-17, Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:1 sf:1-11, Bölüm:3 sf:27-32)
2 Dünyada ve Türkiye’de fizyoterapi: ENPHE, APTA ve WCPT’nin tanımları , Türkiye Fizyoterapistler Derneği • Psikoloji bilimi Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm:1 sf:3-7, Bölüm:2 sf:9-17 , Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:4, sf:33-37 • Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
3 Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecinde temel iletişim stratejileri • Psikolojide araştırma yöntemleri Fizyoterapist ve hasta iletişimi Prof. Dr. Uğur Cavlak, Bölüm:2, sf:23-33 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
4 Rehabilitasyon sürecinde duygusal zeka ve iletişim *Sözlü ve sözsüz iletişim • Zihnin nörobiyolojik temelleri: beyin ve sinir sistemi Fizyoterapist ve hasta iletişimi Prof. Dr. Uğur Cavlak, Bölüm:3-4, sf:35-60 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
5 Fizyoterapide ölçme değerlendirme yöntemleri ve tedavi modaliteleri Zihnin nörobiyolojik temelleri: duyum ve algı Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu, Bölüm:5-11, sf:37,125 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
6 Fizyoterapi ve rehabilitasyonun çalışma alanlarına genel bir bakış: Ortopedik rehabilitasyon, Sporcu rehabilitasyonu, Romatolojik rehabilitasyon, Geriatrik rehabilitasyon Zihnin nörobiyolojik temelleri: bilinç ve uyku Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm: 21, sf: 237-244, Bölüm:19, sf:215-225, Bölüm 17, sf: 189-195, Bölüm:20 sf:227-235 Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm: 11, sf:109-118, Bölüm:12, sf:119-132, Bölüm:10, sf:97-108 • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
7 Fizyoterapi ve rehabilitasyonun çalışma alanlarına genel bir bakış: Kardiyak rehabilitasyon, Pulmoner rehabilitasyon, Nörolojik rehabilitasyon, Pediatrik rehabilitasyon Sağlık, stres, başa çıkmak Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu Bölüm:25-26, sf:275-290, Bölüm:18, sf: 197-213, Bölüm:22, sf:247-257 , Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş Prof. Dr. Arzu Razak Özdinçler Bölüm:14-15, sf:143- 156, Bölüm:8-9, sf:79-96 • Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
8 Arasınav
9 Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri Yaşam boyu gelişim: bebeklik ve çocukluk Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
10 Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri Yaşam boyu gelişim: ergenlik, yetişkinlik ve yaşlılık Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
11 Yüzeysel Anatomi ve Palpasyonun Temel Prensipleri İnsancıl ve Hümanist Teoriler Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
12 Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
13 Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
14 Üst Ekstremite Palpasyon Teknikleri, Psikopatoloji Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011. • Psikopatoloji ile ilgili kısa filmler
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı
  • Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş Prof. Dr. Hülya Harutoğlu 
  • Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Uğur Cavlak, İstanbul Tıp Kitabevleri,2020. ISBN: 9786057607614
  • Reichert, Bernhard, Wolfgang Stelzenmüller, and Omer Matthijs. Palpation techniques: surface anatomy for physical therapists. Stuttgart, Germany:: Thieme, 2011.
  • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel.
  • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
  • Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
  • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
  • Morris, C.G. (2002). Understanding Psychology. Prentice-Hall: NJ (Selected Sections: Chapter 1: The Science of Psychology)
  • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
Önerilen Okumalar/Materyaller
  • Pagliarulo M.A. (2012). Introduction to Physical Therapy. 4th ed. St Louis: Elsevier Mosby. ISBN: 978-0323073967
  • Upton D. (2017). Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, Ankara. ISBN: 978-6053556534

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
10
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
4
64
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
2
15
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
1
15
15
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
15
15
Final Sınavı
1
24
24
    Toplam
180

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.

2

Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular.

3

Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir.

4

Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir.

5

Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir.

X
6

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir.

7

Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir.

X
8

Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır.

X
9

Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir.

X
10

Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye).

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.