Bizi takip edin
|
EN

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü

FTR 102 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Fizyoterapinin Temelleri II
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
FTR 102
Bahar
2
2
3
4

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilerin, mesleki ve araştırma etik prensipleri, gelişim, sağlık ve klinik psikolojiye ilişkin temel bilgileri, genel ve bölgesel yüzeyel anatomi bilgileri ve doğru palpasyon tekniklerini öğrenmelerini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • mesleki etik, ahlak, deontoloji kavramlarını ve bilimsel araştırma etik prensiplerini açıklayabilecektir,
  • psikolojideki gelişimsel evreleri, insancıl ve hümanist teorileri açıklayabilecektir,
  • kaygı ve duygu durum bozukluklarını, sağlık, hastalık, stres ve ağrı ile ilgili davranışsal durumları tanımlayabilecektir,
  • anatomik oluşumların yüzeyel lokalizasyonlarını ve sınırlarını gösterebilecektir,
  • kas-iskelet sistemi oluşumlarına ait doğru palpasyon tekniklerini uygulayabilecektir,
  • palpasyon sonuçlarını değerlendirebilecektir.
Ders Tanımı Bu ders etik, ahlak ve deontoloji kavramları, bunların sağlık alanına ve fizyoterapiye olan katkı ve etkileri, klinik etik, araştırma etiği, etik sorunlar ve çözümlerini, genel ve bölgesel yüzeyel anatomi bilgileri, doğru palpasyon teknikleri, gelişim psikolojisi, hümanist psikolojik yaklaşımlar, sağlık psikolojisi ve klinik psikolojinin temel konularını içerir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 • Dersin tanıtımı • Etik kavramı (etik nedir, etik kurallar) deontoloji nedir? • Razak Özdinçler A., (2015) Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş, (Bölüm:2-3 sf:13-33.)
2 • Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonda uygulama etiği • Ölüm ve Yas • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:2 • Türkiye Fizyoterapistler Derneği - TFD - Etik Prensipler • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 376-405) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kaplan, S. (2016). Textbook of psychiatry.
3 • Fizik Tedavi ve Rehabilitasyonda uygulama etiği • Gelişim Psikolojisi: bebeklik ve çocukluk • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Türkiye Fizyoterapistler Derneği - TFD - Etik Prensipler • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 406-431) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
4 • Hasta Hakları • Gelişimsel Bozukluklar • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 480-507) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
5 • Tıbbi Araştırma ve yayın etiği • Bebeklik ve çocukluk döneminde motor bilişsel işlevlerin değerlendirilmesi • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Üniversitelerarası Kurul Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 480-507) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Değirmencioğlu, B., (2021). Nöropsikolojik Testler ve Beyin Gelişimi. Beyin Gelişimi (pp.498-535), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
6 • Farklı ülkelerde fizyoterapi ve rehabilitasyonda uygulama etiği • Stres ve Stres Yönetimi • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:14 • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
7 • Algı, bellek ve dikkat • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
8 • Uygulama: Palpasyonda temel prensipler ve teknikler • Tedaviye uyum, bağlılık ve uygunluk • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 7 • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
9 • Uygulama: Omuz-kol kompleksi • Ağrı psikolojisi • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 1 • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
10 • Uygulama: Kolumna vertebralis • ARA SINAV (PSİKOLOJİ MODÜLÜ) • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 2 •
11 • Uygulama: Kalça ve pelvis • Sosyal Süreçler /1 • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 3 • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
12 • Uygulama: Diz eklemi • Sosyal Süreçler /2 • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 4 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 530-553) • Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.
13 • Uygulama: Ayak ve ayak bileği • Sınıf içi film izleme • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 5-6
14 • Uygulama: Yumuşak doku palpasyonu • Sınıf içi film izleme • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 7
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı
  1. Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN: 9786057607614
  2. Razak Özdinçler A.(2016) Fizyoterapi Rehablitasyona giriş, İstanbul Tıp Kitabevi. ISNB: 10. 6054949454
  3. Rod Plotnik (2007). Psikolojiye Giriş. Çeviren: Tamer Geniş. Türkçe 4. Basım (2020). Kaknüs Yayınları, İstanbul. ISBN: 978-9752560956
  4. Demirdel E. (2019). Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, Hipokrat Kitabevi.
  5. Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel.
  6. Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
  7. Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
  8. Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
  9. Değirmencioğlu, B., (2021). Nöropsikolojik Testler ve Beyin Gelişimi. Beyin Gelişimi (pp.498-535), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  10. Kaplan, S. (2016). Textbook of psychiatry.
  11. Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
  12. Upton, D. (2013). Introducing psychology for nurses and healthcare professionals. Routledge.

 

 

Önerilen Okumalar/Materyaller
  1. https://www.fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/dernek-hakk-nda/etik-prensipler.html
  2. Sandel M. (2019) Adalet-Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir? Felix Kitap. ISBN: 9786058060609.
  3. Demirhan A.E.(2001) Klinik etik: klinik uygulamalarda etik sorunlar. Nobel Tıp Kitabevi.
  4. Geçtan E. (2017) İnsan Olmak. Metis Kitabevi.
  5. vom Engelhardt D.(2001) Tıbbın gündelik yaşamında etik: araştırmadan terapiye disiplinler yelpazesi. Nobel Tıp Kitabevi.  
  6. https://www.ttb.org.tr/kutuphane/tibbi_etik_deontolojiyi_koruma.pdf#page=171

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
35
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
3
5
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
12
12
Final Sınavı
1
15
15
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.

X
2

Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular.

3

Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir.

4

Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir.

5

Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir.

6

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir.

7

Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir.

X
8

Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır.

9

Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir.

X
10

Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur.

X
11

Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye).

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.