SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
FTR 108 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Fizyoterapide Beslenme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FTR 108
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
3
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencilere beslenme bilimine giriş, makro ve mikro besin öğelerine genel bakış, önerilen referans alım düzeyleri ve diyet ile sağlık arasındaki önemli ilişkileri içeren temel beslenme ilkelerini öğretmektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders kapsamında; makro besin öğeleri (karbonhidratlar, yağlar ve proteinler) ve mikro besin öğelerinin (vitaminler, mineraller ve su), kimyasal yapıları, besinsel kaynakları, vücuttaki rolleri, sindirim, emilim ve taşıma süreçleri, eksiklikleri ve toksisite semptomları ayrıntılı olarak incelenecektir. Ayrıca yaşam tarzı ve egzersizin etkili olduğu diyabet, metabolik sendrom ve kardiyovasküler hastalıklar gibi süregen hastalıklar tartışılacaktır. Egzersiz öncesi ve sonrasında beslenme ilkeleri de bu ders kapsamında yer alacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı Beslenme Bilimine Genel Bakış, Ölçme ve Birim sistemleri | |
2 | Beslenmede temel kavramlar ve enerji dengesi | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.9-18, 79-108, 273-382) |
3 | Karbonhidratlar | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.19-39) |
4 | Proteinler | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.53-78) |
5 | Yağlar | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.37-52) |
6 | Yağda eriyen vitaminler | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.157-193) |
7 | Suda eriyen vitaminler | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.193-247) |
8 | Mineraller I | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.109-156) |
9 | Mineraller II ve sıvılar | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.109-156) |
10 | Ara Sınav | |
11 | Şişmanlık ve metabolik sendrom | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.535-542) |
12 | Diyabet | Baysal A ve ark. Diyet El Kitabı. 11. Baskı Hatiboğlu Yayınevi Ankara 2018 (s.257-296) |
13 | Kardiyovasküler hastalıklar ve Hipertansiyon | Baysal A ve ark. Diyet El Kitabı. 11. Baskı Hatiboğlu Yayınevi Ankara 2018 (s.297-322) |
14 | Egzersiz ve beslenme | Ersoy G. Fiziksel uygunluk (Fitnes) Spor ve Beslenme ile İlgili Temel Öğretiler. Ata Ofset Ankara 2015. (s. 171-206) |
15 | Genel değerlendirme | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 Ersoy G. Fiziksel uygunluk (Fitnes) Spor ve Beslenme ile İlgili Temel Öğretiler. Ata Ofset Ankara 2015. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
-Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA), T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, 1132, Ankara, 2019. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
30
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
2
|
4
|
8
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
8
|
8
|
Final Sınavı |
1
|
12
|
12
|
Toplam |
90
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
X | ||||
2 | Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular. |
X | ||||
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir. |
|||||
4 | Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir. |
|||||
5 | Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir. |
|||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir. |
|||||
7 | Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir. |
|||||
8 | Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır. |
|||||
9 | Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir. |
|||||
10 | Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
Bölümümüz Öğrencilerinden TÜBİTAK Projesi Başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerimizden Seval Çevik'in proje yürütücüsü, İlknur Erak ve Kıvanç Vatansever'in proje ortakları
1. Sınıf Oryantasyon Etkinliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 1. Sınıf öğrencilerimizle oryantasyon etkinliğimizi gerçekleştirdik. 2. ve 3. sınıf öğrencilerimizin katılımı
Engelleri ‘Sporla’ Aştılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), ‘Sporla Engelleri Aşıyoruz’ temasıyla düzenlediği Masa Tenisi Turnuvası’nda, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Tekerlekli Sandalye Masa Tenisi sporcularını konuk etti.
'Tenis'te Gurur Veren Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Kadın Tenis Takımı, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu Tenis Süper Ligi müsabakalarında
‘Eskrim’de Çifte Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Eskrim Takımı, Ankara Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Unilig Eskrim Finalleri’ne damgasını vurdu. 3 kişiden oluşan İEÜ’lü ekip, büyük
MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık
2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.