Bizi takip edin
|
EN

SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ

Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü

FTR 108 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Fizyoterapide Beslenme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
FTR 108
Bahar
3
0
3
3

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı; öğrencilere beslenme bilimine giriş, makro ve mikro besin öğelerine genel bakış, önerilen referans alım düzeyleri ve diyet ile sağlık arasındaki önemli ilişkileri içeren temel beslenme ilkelerini öğretmektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • beslenme ve diyet ile ilgili kavramları tanımlayabilecektir;
  • besinlerin doğal sindirim yolunu açıklayabilecektir;
  • protein, yağlar ve çeşitli karbonhidratların (nişasta, şeker ve diyet lifleri gibi), besin kaynaklarını, yapılarını ve vücut içindeki fonksiyonlarını açıklayabilecektir;
  • vitamin ve mineral çeşitlerini, besinsel kaynaklarını ve vücut içerisindeki fonksiyonlarını tanımlayabilecektir;
  • suyun vücut için önemini tartışabilecektir;
  • Yaşam tarzı değişiklikleri ve egzersizin etkili olduğu süregen hastalıkları (diyabet, metabolik sendrom ve kardiyovasküler hastalıklar) tanıyabilecektir.
  • Yaşam tarzı değişiklikleri ve egzersizin etkili olduğu süregen hastalıkları (diyabet, metabolik sendrom ve kardiyovasküler hastalıklar) tanıyabilecektir;
Ders Tanımı Bu ders kapsamında; makro besin öğeleri (karbonhidratlar, yağlar ve proteinler) ve mikro besin öğelerinin (vitaminler, mineraller ve su), kimyasal yapıları, besinsel kaynakları, vücuttaki rolleri, sindirim, emilim ve taşıma süreçleri, eksiklikleri ve toksisite semptomları ayrıntılı olarak incelenecektir. Ayrıca yaşam tarzı ve egzersizin etkili olduğu diyabet, metabolik sendrom ve kardiyovasküler hastalıklar gibi süregen hastalıklar tartışılacaktır. Egzersiz öncesi ve sonrasında beslenme ilkeleri de bu ders kapsamında yer alacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı Beslenme Bilimine Genel Bakış, Ölçme ve Birim sistemleri
2 Beslenmede temel kavramlar ve enerji dengesi Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.9-18, 79-108, 273-382)
3 Karbonhidratlar Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.19-39)
4 Proteinler Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.53-78)
5 Yağlar Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.37-52)
6 Yağda eriyen vitaminler Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.157-193)
7 Suda eriyen vitaminler Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.193-247)
8 Mineraller I Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.109-156)
9 Mineraller II ve sıvılar Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.109-156)
10 Ara Sınav
11 Şişmanlık ve metabolik sendrom Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015 (s.535-542)
12 Diyabet Baysal A ve ark. Diyet El Kitabı. 11. Baskı Hatiboğlu Yayınevi Ankara 2018 (s.257-296)
13 Kardiyovasküler hastalıklar ve Hipertansiyon Baysal A ve ark. Diyet El Kitabı. 11. Baskı Hatiboğlu Yayınevi Ankara 2018 (s.297-322)
14 Egzersiz ve beslenme Ersoy G. Fiziksel uygunluk (Fitnes) Spor ve Beslenme ile İlgili Temel Öğretiler. Ata Ofset Ankara 2015. (s. 171-206)
15 Genel değerlendirme
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Baysal A. Beslenme. 16. Baskı. Hatiboğlu Yayınevi. Ankara. 2015

Ersoy G. Fiziksel uygunluk (Fitnes) Spor ve Beslenme ile İlgili Temel Öğretiler. Ata Ofset Ankara 2015.

Önerilen Okumalar/Materyaller


-TÜRKİYE BESLENME REHBERİ (TÜBER) 2022” Sağlık Bakanlığı, Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, Sağlık Bakanlığı Yayın No:1031, Ankara 2022

-Türkiye Beslenme ve Sağlık Araştırması (TBSA), T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü, 1132, Ankara, 2019.
-Eleanor N. Whitney & Sharon R. Rolfes. 2021. Understanding Nutrition. 16th Edition. Cengage Publishing. ISBN: 978-0-357-44751-2

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
30
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
1
14
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
2
4
8
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
8
8
Final Sınavı
1
12
12
    Toplam
90

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar.

X
2

Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular.

X
3

Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir.

4

Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir.

5

Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir.

6

Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir.

7

Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir.

8

Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır.

9

Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir.

10

Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur.

11

Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye).

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOSYAL MEDYA

İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.