SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
FTR 209 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Egzersiz Fizyolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FTR 209
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Karma | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıSoru & CevapDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders sedanterlerde, sporcularda, kronik hastalığı olan bireylerde ve geriatrik bireylerde egzersizin pulmoner, kardiyovasküler, kas-iskelet sistemi ve hormonal sistemler üzerine akut ve kronik etkilerinin öğrenilmesini amaçlamaktadır |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, kardiyovasküler sistem ve egzersiz, kardiyo vasküler regülasyon, fonksiyonel kapasitenin değerlendirilmesi, enerji kapasitesinin ölçümü, aerobik ve anerobik güç eğitimi, pulmoner sistem ve kas-iskelet sistemine egzersizin etkileri konularını içerir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, giriş amaç, öğrenim hedefleri | |
2 | ATP ve Enerji Üretme Mekanizmaları Uyg: Örneklerle iş-güç-enerji hesaplanması | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S: 4-38 |
3 | Egzersiz ve Kas fizyolojisi, Kas kontraksiyon mekanizması, Anaerobik eşik kavramı Uyg: Kas kasılma mekanizmasının modellenmesi | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S: 97-120 |
4 | Kardiyovasküler Sistem ve Egzersize yanıt Uyg: Egzersize dolaşım sistemi yanıtları | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S: 150-172 |
5 | Egzersiz ve Solunum sistemi yanıtları, Solunumun Kontrolü, Pulmoner Ventilasyon, Gaz Değişimi ve Gazların Taşınması Uyg: Egzersize solunum sistemi yanıtları | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S: 174-204 |
6 | Egzersiz ile Kardiyorespiratuar sistemde oluşan adaptasyonlar ve Kasların Egzersize Uyumu (Moleküler düzeydeki değişiklikler) Uyg: Antropometrik ölçümler | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:250-284 |
7 | Egzersiz Sonrası Toparlanma Uyg: Aerobik ve anaerobik egzersiz sonrası toparlanma sürecinin izlemi | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:58-76 |
8 | Egzersizin nörofizyolojik ve hormonal sistem üzerine etkileri Uyg: Literatür tartışma | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:212-240 |
9 | Ara sınav | |
10 | Kişisel Farklılıklar ve Enerji Kapasitelerinin Ölçülmesi Uyg: Aerobik-Anaerobik performans ölçümleri | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:78-93 |
11 | Fiziksel aktivite, yararları bileşenleri ve Egzersiz Reçetesinin düzenlenmesinde genel prensipler Uyg: Klinikte kullanılan egzersiz kapasitesi ölçümleri | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:288-294 |
12 | Aerobik ve Anaerobik Güç Eğitimi, Geleneksel Aerobik Eğitim, Yüksek şiddetli aralıklı eğitim (HIIT), Sprint aralıklı eğitim (SIT) kavramları. Uyg: Aerobik ve anaerobik güç eğitim yöntemleri | - Birch K., MacLaren D, George K. Sport and Exercise Physiology. Abington, Oxon, UK; New York, N.Y: BIOS,2005. S:129-141 |
13 | Değişik Çevre Koşullarında ve Farklı Yaş gruplarında egzersiz Uyg: Genel tekrar | - Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. S:294-304 |
14 | Uygulama performans değerlendirme | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Sönmez GT, Vatansever Ş, Bölükbaş GM. Egzersiz ve Spor Fizyolojisi. Geliştirilmiş 2.baskı. Palme Yayınevi, 2022. ISBN:978-605-282-819-9
Birch K., MacLaren D, George K. Sport and Exercise Physiology. Abington, Oxon, UK; New York, N.Y: BIOS,2005. ISBN:9781859962497 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Pınar L. Sinir Sistemi ve Kas Fizyolojisi Temel Bilgileri. 4th ed. Ankara: Akademisyen Kitapevi,2016. ISBN:978-605-9354-48-6
Powers SK, Howley ET. Exercise Physiology: Theory and Application to Fitness and Performance, Tenth edition. New York: McGraw-Hill Education,2018. ISBN: 978-1-259-87045-3
ACSM. ACSM’s guidelines for exercise testing and prescription / American College of Sports Medicine ; senior editor, Linda S. Pescatello ; associate editors, Ross Arena, Deborah Riebe, Paul D. Thompson. — 9th ed.ISBN 978-1-60913-605-5 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
10
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
17
|
17
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
X | ||||
2 | Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular. |
X | ||||
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir. |
|||||
4 | Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir. |
X | ||||
5 | Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir. |
|||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir. |
|||||
7 | Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir. |
|||||
8 | Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır. |
|||||
9 | Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir. |
|||||
10 | Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur. |
X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
Bölümümüz Öğrencilerinden TÜBİTAK Projesi Başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerimizden Seval Çevik'in proje yürütücüsü, İlknur Erak ve Kıvanç Vatansever'in proje ortakları
1. Sınıf Oryantasyon Etkinliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 1. Sınıf öğrencilerimizle oryantasyon etkinliğimizi gerçekleştirdik. 2. ve 3. sınıf öğrencilerimizin katılımı
Engelleri ‘Sporla’ Aştılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), ‘Sporla Engelleri Aşıyoruz’ temasıyla düzenlediği Masa Tenisi Turnuvası’nda, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Tekerlekli Sandalye Masa Tenisi sporcularını konuk etti.
'Tenis'te Gurur Veren Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Kadın Tenis Takımı, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu Tenis Süper Ligi müsabakalarında
‘Eskrim’de Çifte Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Eskrim Takımı, Ankara Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Unilig Eskrim Finalleri’ne damgasını vurdu. 3 kişiden oluşan İEÜ’lü ekip, büyük
MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık
2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.