SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
FTR 307 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Araştırma Tasarımı ve Biyoistatistik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FTR 307
|
Güz
|
2
|
2
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Grup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin bilimsel araştırma yapmanın önemini kavraması, temel istatistiksel analizleri yapabilmesi, araştırmaları eleştirel değerlendirebilmesi, epidemiyolojide temel kavram ve yöntemleri bilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; araştırmanın önemi, araştırma sürecinin adımları, araştırma ve etik konuları ile biyoistatistikle ilgili temel kavramları kapsamaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin Tanıtımı -Bilimsel Yöntem ve Araştırma -Sağlık Alanında Biyoistatistik -Epidemiyolojinin Tanımı ve Tarihsel Gelişimi | Hicks C.M. Research for Physiotherapists: Project Design and Analysis. Churchill Livingstone, 1995. ISBN: 978-0443049996 Bonita R. Beaglehole R. Kjellström T. Temel Epidemiyoloji, Dünya Sağlık Örgütü, 2. Baskı, 2009. ISBN 975-95174-3-4 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
2 | Fizyoterapide Araştırmanın Önemi - Excel Programına Genel Bakış-1 - Epidemiyolojinin Kullanım Alanları | Hicks C.M. Research for Physiotherapists: Project Design and Analysis. Churchill Livingstone, 1995. . ISBN: 978-0443049996 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
3 | Araştırma ve Etik - Excel Programına Genel Bakış-2 - Epidemiyolojik Kavramlar | Bonita R. Beaglehole R. Kjellström T. Temel Epidemiyoloji, Dünya Sağlık Örgütü, 2. Baskı, 2009. ISBN 975-95174-3-4. S: 149-166 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
4 | Literatür Tarama, Bilgi Kaynakları ve Bilgi Kaynaklarına ulaşım - Excel Programında Veri Tabanı Oluşturma ve Veri Girişi - Epidemiyolojide Nedensellik Araştırma Sürecinin Adımları I: Problemin Tanımı ve Önemi | Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik,17. Baskı. Hatipoğlu Yayınları, 2016. ISBN: 9789757527121 |
5 | Araştırma Sürecinin Adımları II: Yöntem: Araştırmanın Amacı, Araştırma Soruları, Hipotezleri, Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri -Tanımlayıcı İstatistikler (frekans, aritmetik ortalama, tepe değeri, geometrik ortalama) -Nüfus ve Nüfus Sorunları | Greenberg R.S. Medikal Epidemiyoloji. Beşinci Basım, Palme Yayınevi, Ankara 2020. ISBN: 978-605-282-382-8 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
6 | Araştırma Sürecinin Adımları II: Araştırma Yöntemi; evren, örneklem ve örnekleme yöntemleri - Excel Programında Frekans Tablosu, Ortalama, Mod, Medyan, Standart Sapma Hesaplaması - Bildirim ve Sürveyans | Hicks C.M. Research for Physiotherapists: Project Design and Analysis. Churchill Livingstone, 1995. ISBN: 978-0443049996 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
7 | Ara sınav | |
8 | Araştırma Sürecinin Adımları II: Yöntem: Veri Toplama Yöntemleri ve Araçları -Önemlilik Testleri I: İki ortalama arasındaki farkın önemlilik test, Mann Whitney U testi Excel uygulaması - Epidemiyolojik Araştırmalar: Tanımlayıcı; Analitik; Kesitsel; Kohort | Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik,17. Baskı. Hatipoğlu Yayınları, 2016. ISBN: 9789757527121 Bonita R. Beaglehole R. Kjellström T. Temel Epidemiyoloji, Dünya Sağlık Örgütü, 2. Baskı, 2009. ISBN 975-95174-3-4. S: 149-166 |
9 | Araştırma Sürecinin Adımları III: Bulgular, Tartışma, Sonuç ve Öneriler -Önemlilik Testleri II- iki eş arasındaki farkın önemlilik testi, Wilcoxon eşleştirilmiş iki örnek testi Excel uygulaması - Epidemiyolojik Araştırmalar: Vaka-Kontrol Analizi | Greenberg R.S. Medikal Epidemiyoloji. Beşinci Basım, Palme Yayınevi, Ankara 2020. ISBN: 978-605-282-382-8 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
10 | Tanımlayıcı Araştırma Tasarımları -Önemlilik Testleri III: Ki kare (dört gözlü) Ki kare (çok gözlü), Bağımlı gruplarda ki kare Excel uygulaması - Epidemiyolojik Araştırmalar Deneysel Epidemiyoloji; Müdahale Araştırmaları | Hicks C.M. Research for Physiotherapists: Project Design and Analysis. Churchill Livingstone, 1995. ISBN: 978-0443049996 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
11 | Önemlilik Testleri-IV: Pearson Korelasyon analizi, Spearman Korelasyon Analizi - Excel uygulaması - Epidemiyolojik Araştırmalar Deneysel Epidemiyoloji; Metadolojik Araştırmalar | Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik,17. Baskı. Hatipoğlu Yayınları, 2016. ISBN: 9789757527121 |
12 | Deneysel ve Yarı Deneysel Araştırma Tasarımları - Araştırma verilerinin tablo ve grafiklerle sunulması | Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik,17. Baskı. Hatipoğlu Yayınları, 2016. ISBN: 9789757527121 |
13 | Araştırma verilerinin tablo ve grafiklerle sunulması -Hipotezlerin Sınanması ve Sonuçların Yorumlanması | Greenberg R.S. Medikal Epidemiyoloji. Beşinci Basım, Palme Yayınevi, Ankara 2020. ISBN: 978-605-282-382-8 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
14 | Örnek bilimsel araştırma değerlendirmesi -Sağlık Bilgilerinin Sunulması, Ölçüm Araçlarında Geçerlik ve Güvenirlik | Hicks C.M. Research for Physiotherapists: Project Design and Analysis. Churchill Livingstone, 1995. ISBN: 978-0443049996 Sümbüloğlu, K., and Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. "20. baskı." Ankara: Hatiboğlu Yayınevi (2019). |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
1
|
14
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
18
|
18
|
Proje |
1
|
24
|
24
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
17
|
17
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
|||||
2 | Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular. |
X | ||||
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir. |
|||||
4 | Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir. |
X | ||||
5 | Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir. |
|||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir. |
X | ||||
7 | Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir. |
|||||
8 | Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır. |
|||||
9 | Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir. |
|||||
10 | Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
Bölümümüz Öğrencilerinden TÜBİTAK Projesi Başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerimizden Seval Çevik'in proje yürütücüsü, İlknur Erak ve Kıvanç Vatansever'in proje ortakları
1. Sınıf Oryantasyon Etkinliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 1. Sınıf öğrencilerimizle oryantasyon etkinliğimizi gerçekleştirdik. 2. ve 3. sınıf öğrencilerimizin katılımı
Engelleri ‘Sporla’ Aştılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), ‘Sporla Engelleri Aşıyoruz’ temasıyla düzenlediği Masa Tenisi Turnuvası’nda, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Tekerlekli Sandalye Masa Tenisi sporcularını konuk etti.
'Tenis'te Gurur Veren Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Kadın Tenis Takımı, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu Tenis Süper Ligi müsabakalarında
‘Eskrim’de Çifte Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Eskrim Takımı, Ankara Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Unilig Eskrim Finalleri’ne damgasını vurdu. 3 kişiden oluşan İEÜ’lü ekip, büyük
MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık
2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.