SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü
SB 360 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Engellilik Ve Toplum
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SB 360
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
4
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıGezi / İncelemeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin engellilik, özür ve yeti yitimi kavramlarını tanımlayabilmesi. Hastalığın uluslararası sınıflandırma sistemine göre kişiyi engellediği durumların tespiti ve bunun toplumsal yaşama uyum ve hastalığın iyileşme sürecindeki öneminin farkına varılması. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Engellilik tüm hastalıklar, çocukluk ve yaşlılık gibi gelişimsel evreler ve gebelik gibi sağlıklı durumlarda dahi karşılaştığımız sosyokültürel bozukluklar ve yetersiz politikalar sebebi ile ortaya çıkan bir olgudur. Sağlık çalışanlarının bütüncül bir tedavi yaklaşım izlemesi için engelleri azaltabilecek ve iyileştirmeyi destekleyecek fiziksel ve çevresel düzenlemeler, engelli bireyin yasal hakları, aile yaşantısı ve sosyal uyum konularında bilgi sahibi olmaları ve engel grupları ile iletişim becerilerini geliştirmeleri önem taşımaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Özürlülerin sorun ve beklentileri araştırması, Ankara, 2010 (www.tuik.gov.tr) |
2 | Engellilik ve yeti yitimi | “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. ISBN: 978-975-552-074-2 Sf: 17-26, 113-140. T.C. Türkiye İstatistik Kurumu, Türkiye Sağlık Araştırması, Engel gruplarının yaş ve cinsiyete göre dağılımları (www.tuik.gov.tr) |
3 | ICD-10 ve ICF sınıflandırma sistemleri | World Health Organization. (1980). International classification of impairments, disabilities, and handicaps : a manual of classification relating to the consequences of disease, published in accordance with resolution WHA29.35 of the Twenty-ninth World Health Assembly, May 1976. World Health Organization. https://apps.who.int/iris/handle/10665/41003 |
4 | Fiziksel ve çevresel düzenlemeler | “Smart Technology for Aging, Disability, and Independence” Bölüm 9: Home modifications and universal design. William C. Mann. John Wiley & Sons, New Jersey, 2005. ISBN-13 978-0-471-69694-0. Sf: 307-340. |
5 | Engellinin aile yaşantısı ve sosyal uyumu | ”Health Psychology”. Management of Chronic Health Disorders.Shelley E. Taylor. McGrawHill: 2009. ISBN-978-1-259-92207-7. Chapter 11. Sf: 218-239. |
6 | Engelli hakları ve yasal düzenlemeler, İzmir ili özelinde gelişmeler | “Engelli çocuk ve ergenlerin hakları el kitabı: Anne-Baba ve Öğretmenler için” Adnan Kulaksızoğlu. Çocuk Vakfı Yayınları, 2011. Sf: 47-65. |
7 | Tartışma | Verilecek ifadeler ışığında münazara pratiği |
8 | Proje taslak sunum | |
9 | Söyleşi: Engelli Sporcu | |
10 | Engellilik ve Etik | “Sakatlık Çalışmaları Sosyal Bilimlerden Bakmak”. Normalliğin inşası: Çan Eğrisi, Roman ve On Dokuzuncu Yüzyılda Sakat Bedenin İcadı. Lennard J.Davis. Koç Üniversitesi Yayınları, 2011. Sf: 187-209. |
11 | Film gösterimi ve Tartışma | |
12 | Proje Çalışması | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
30
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
7
|
1
|
7
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
17
|
17
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
20
|
20
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
28
|
28
|
Toplam |
120
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili kuramsal ve uygulamalı kavram ve prensipleri kullanarak sağlık, hastalık ve engellilikte gerekli değerlendirme, tanımlama ve planlamayı yapar. |
|||||
2 | Sağlığı etkileyen unsurları tanımlama, formüle etme ve çözmeye yönelik analitik ve uygulama becerisi gösterir; klinik karar verme aşamasında kanıta dayalı yöntemleri belirler ve uygular. |
|||||
3 | Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme ve tedavi uygulamaları için gerekli olan cihaz, araç ve gereçleri, amaca uygun tedavi teknik ve modalitelerini, güncel bilişim ve rehabilitasyon teknolojilerini etkin olarak kullanma becerisi gösterir. |
|||||
4 | Sağlık bilimlerinde kayıt tutma, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve sunma becerisine sahiptir. |
|||||
5 | Bağımsız olarak ve sağlık ekibi içerisinde otonomi, iş birliği, etkin çalışabilme ve yönetim becerisi gösterir ve sorumluluk alabilir. |
|||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimser; bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenilirliği ve geçerliliğini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, bilimsel ve teknolojik güncel bilgi ve uygulamalara erişebilir. |
|||||
7 | Farklı sosyokültürel yapı, eğitim seviyesi, yaş ve engel düzeyine sahip bireyler/gruplar ile iletişim kurma ve bilgi aktarma becerisine sahiptir. |
|||||
8 | Fizyoterapi mesleği ve uygulamaları ile ilgili olarak hukuksal hak, düzenleme ve sorumluluklarını bilir, ulusal ve uluslararası mesleki platformda rol alır. |
|||||
9 | Sağlıkta kalite, hasta ve iş güvenliği ilkeleri, mesleki deontoloji ve etik prensipler çerçevesinde fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamalarını gerçekleştirme, kayıt etme ve arşivleme becerisine sahiptir. |
|||||
10 | Toplumun değişen ve çeşitlenen ihtiyaçlarına uygun yeni yaklaşımlar geliştirmek ve fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında sağlık politikaları üretmek yoluyla toplum sağlığının iyileştirilmesine katkıda bulunur. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sağlık ekibi ve hastalar ile iletişim kurar ve klinik uygulamaları gerçekleştirir (B1 seviye). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
Sağlıklı Yaş Alma Sempozyumu
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü moderatörlüğünde, Balçova Belediyesi işbirliğiyle 18-24 Mart Yaşlılar Haftası kapsamında Sağlıklı Yaş Alma
Bölümümüz Öğrencilerinden TÜBİTAK Projesi Başarısı
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü öğrencilerimizden Seval Çevik'in proje yürütücüsü, İlknur Erak ve Kıvanç Vatansever'in proje ortakları
1. Sınıf Oryantasyon Etkinliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümü 1. Sınıf öğrencilerimizle oryantasyon etkinliğimizi gerçekleştirdik. 2. ve 3. sınıf öğrencilerimizin katılımı
Engelleri ‘Sporla’ Aştılar
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ), ‘Sporla Engelleri Aşıyoruz’ temasıyla düzenlediği Masa Tenisi Turnuvası’nda, İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin Tekerlekli Sandalye Masa Tenisi sporcularını konuk etti.
'Tenis'te Gurur Veren Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Kadın Tenis Takımı, Manisa Celal Bayar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu Tenis Süper Ligi müsabakalarında
‘Eskrim’de Çifte Başarı
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Eskrim Takımı, Ankara Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Unilig Eskrim Finalleri’ne damgasını vurdu. 3 kişiden oluşan İEÜ’lü ekip, büyük
MEME KANSERİ FARKINDALIK ETKİNLİĞİ
Meme Kanseri Farkındalık Ayı olan Ekim ayı kapsamında İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Kulübü öğrencileri ile Meme Kanseri Farkındalık
2022-2023 Akademik Yılı Sağlık Bilimleri Fakültesi Açılış Dersi
İzmir Ekonomi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi 2022-2023 Akademik yılı Açılış Dersi 'Dokunmanın Gücü' başlıklı konuşması ile Prof. Dr. Sema Savcı'nın katkılarıyla gerçekleştirildi.