FACULTY OF HEALTH SCIENCES

Department of Physiotherapy and Rehabilitation

FTR 102 | Course Introduction and Application Information

Course Name
Basics of Physiotherapy II
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
FTR 102
Spring
2
2
3
4

Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Required
Course Level
First Cycle
Mode of Delivery face to face
Teaching Methods and Techniques of the Course Discussion
Group Work
Application: Experiment / Laboratory / Workshop
Lecture / Presentation
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s) -
Course Objectives The aim of this course is to enable students to learn professional and research ethics, basic knowledge about developmental, health, and clinical psychology, and general and local anatomy knowledge and appropriate palpation techniques.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • 1. explain professional ethics, deontology, morality concepts and ethical principles of scientific research,
  • 2. explain the developmental stages, and humanist theories in psychology,
  • 3. define anxiety and mood disorders, and behavioural situations related to the health and disease, and stress and pain,
  • 4. show superficial localization and boundaries of the anatomical structures,
  • 5. apply appropriate palpation techniques of the musculoskeletal system,
  • 6. evaluate the results of palpation.
Course Description This course includes the topics of ethics, morality and deontology concepts, effects of these on health and physiotherapy, clinical ethics, research ethics, ethical issues and their solutions, general and local superficial anatomy information, correct palpation techniques, the developmental psychology, humanist psychological approaches, and the basics of health and clinical psychology.

 



Course Category

Core Courses
Major Area Courses
X
Supportive Courses
Media and Management Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Related Preparation
1 • Introduction to the course • Consept of ethic (what is ethics, ethic regulations, what is deontolgy) • Death and Bereavement • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 376-405) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kaplan, S. (2016). Textbook of psychiatry.
2 • Practical ethics in physiotherapy and rehabilitation • Death and Bereavement • Razak Özdinçler A. (2015) Fizyoterapi ve Rehabilitasyona Giriş, (Bölüm:2-3 sf:13-33.) • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:2 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 376-405) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kaplan, S. (2016). Textbook of psychiatry.
3 • Practical ethics in physiotherapy and rehabilitation • Health, stress and coping • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:2 • Türkiye Fizyoterapistler Derneği - TFD - Etik Prensipler • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 406-431) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
4 • Practical ethics in physiotherapy and rehabilitation • Neurobiological foundations of mind: brain and nervous system • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Türkiye Fizyoterapistler Derneği - TFD - Etik Prensipler • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 406-431) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
5 • Patients’ rights • Neurobiological foundations of mind: neurocognitive functions • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 432-455) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
6 • Medical research ethics • Practical physiotherapy and rehabilitation ethics in different countries • Developmental Psychology: infancy and childhood • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, Bölüm:1 • Üniversitelerarası Kurul Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 432-455) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
7 Midterm Exam
8 • Application: Basic principles and techniques of palpation • Developmental disorders • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 1 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 480-507) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
9 • Application: Shoulder-Arm Complex • Motor cognitive assessments in infacy and childhood • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 2 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 480-507) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Değirmencioğlu, B., (2021). Nöropsikolojik Testler ve Beyin Gelişimi. Beyin Gelişimi (pp.498-535), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
10 • Application: Columna vertebralis • Developmental Psychology: adolescence, adulthood and old age • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 3 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 508-529) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
11 • Application: Hip and pelvis • Humanist approaches in psychology • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 4 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 508-529) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
12 • Application: Knee • Psychopathology-1 • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 5-6 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 530-553) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
13 • Application: Ankle and foot • Psychopathology-2 • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019 Bölüm 7 • Plotnik R. (2020). Psikolojiye Giriş. Kaknüs Yayınları. (sf: 530-553) • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel. • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji. • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
14 • Application: Soft tissue palpations • Psychopathology-3 (short movies and discussion) • Psikopatoloji ile ilgili kısa filmler • Demirdel E. (2019) Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, 2019
15 Review of the course
16 Final Exam

 

Course Notes/Textbooks
  • Cavlak U. (2020) Fizyoterapist ve Hasta İletişimi, İstanbul Tıp Kitabevleri. ISBN: 9786057607614
  • Razak Özdinçler A.(2016) Fizyoterapi Rehablitasyona giriş, İstanbul Tıp Kitabevi. ISNB: 10. 6054949454
  • Rod Plotnik (2007). Psikolojiye Giriş. Çeviren: Tamer Geniş. Türkçe 4. Basım (2020). Kaknüs Yayınları, İstanbul. ISBN: 978-9752560956
  • Demirdel E. (2019). Palpasyon Teknikleri, Fizyoterapistler için Yüzeysel Anatomi, Hipokrat Kitabevi.
  • Ciccarelli, S. K., & White, J. N. (2016). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. Nobel.
  • Hill-Renner, M. T. and Feldman, RS (2016). Aklımın Aklı: Psikoloji.
  • Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G., & Neale, J. (2015). Anormal psikolojisi. M. Şahin (çev.), Ankara: Nobel Akademi.
  • Glassman, W., & Hadad, M. (2013). Approaches to Psychology. McGraw Hill.
  • Değirmencioğlu, B., (2021). Nöropsikolojik Testler ve Beyin Gelişimi. Beyin Gelişimi (pp.498-535), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaplan, S. (2016). Textbook of psychiatry.
  • Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology. Macmillan.
Suggested Readings/Materials
  1. https://www.fizyoterapistler.org/tfd/index.php/en/dernek-hakk-nda/etik-prensipler.html
  2. Sandel M. (2019) Adalet-Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir? Felix Kitap. ISBN: 9786058060609.
  3. Demirhan A.E.(2001) Klinik etik: klinik uygulamalarda etik sorunlar. Nobel Tıp Kitabevi.
  4. Upton D. (2017). Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş. Çeviri: Tabak RS. Palme Yayınevi, Ankara. ISBN: 978-6053556534
  5. vom Engelhardt D.(2001) Tıbbın gündelik yaşamında etik: araştırmadan terapiye disiplinler yelpazesi. Nobel Tıp Kitabevi.  
  6. https://www.ttb.org.tr/kutuphane/tibbi_etik_deontolojiyi_koruma.pdf#page=171

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
1
10
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
1
15
Presentation / Jury
Project
Seminar / Workshop
Oral Exams
Midterm
1
35
Final Exam
1
40
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
3
60
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
1
40
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Theoretical Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
2
32
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: '.16.' x total hours)
16
2
32
Study Hours Out of Class
14
1
14
Field Work
0
Quizzes / Studio Critiques
0
Portfolio
0
Homework / Assignments
3
5
15
Presentation / Jury
0
Project
0
Seminar / Workshop
0
Oral Exam
0
Midterms
1
12
12
Final Exam
1
15
15
    Total
120

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

To be able to define issues, and conduct evaluation and planning in health, disease and disability, using theoretical and applied concepts and principles of Physiotherapy and Rehabilitation.

X
2

To be able to demonstrate the analytical and practical skills to identify, formulate and to resolve issues affecting health; to be able to specify and apply the evidence-based practices in clinical decision-making.

3

To be able to effectively use devices, tools and equipment, appropriate treatment techniques and modalities, up-to-date informatics and rehabilitation technologies in the field of Physiotherapy and Rehabilitation.

4

To be able to record and collect data, analyze, interpret, and present results in health sciences.

5

To be able to take responsibility, and demonstrate efficient working and management skills autonomously, as an individual, and as part of a healthcare team.

6

To be able to adopt the principle of lifelong learning; critically evaluate the nature, source, limits, accuracy, reliability and validity of information; access up-to-date scientific and technological information and practices.

7

To be able to communicate with, and convey information to the individuals/groups regardless of their sociocultural background, education level, age or disability status.

X
8

To be able to understand and apply legal rights, regulations and responsibilities regarding the physiotherapy profession and practices; to participate in academic, professional, regional, and global networks, and to utilize these networks efficiently.

9

To acquire the ability to perform, record and archive Physiotherapy and Rehabilitation applications according to the principles of healthcare quality, patient and occupational safety, professional deontology and ethics.

X
10

To be able to contribute to the public health promotion via developing novel approaches to meet the diverse and changing needs of society, and to develop health policies in the field of Physiotherapy and Rehabilitation.

X
11

To be able to communicate with patients and healthcare team and perform clinical applications in a foreign language ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1)

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


SOCIAL MEDIA

NEWS |ALL NEWS

Izmir University of Economics
is an establishment of
izto logo
Izmir Chamber of Commerce Health and Education Foundation.
ieu logo

Sakarya Street No:156
35330 Balçova - İzmir / Turkey

kampus izmir

Follow Us

İEU © All rights reserved.